Jak na odškodnění za zpoždění letu?

Čas jsou peníze – ale kdo vám zaplatí čas, který jste museli strávit proti své vůli na letišti? Zpoždění letu je krajně nepříjemná záležitost a za určitých okolností mají poškození právo na náhradu ze strany letecké společnosti. Za jakých podmínek a kolik? Ke zpoždění letu může dojít z různých důvodů. Ale ke vzniku nároku na odškodnění za zpoždění letu musí být splněno několik podmínek:
  1. musí se jednat o let, který zajišťuje evropský dopravce, případně se jednat o let z území EU, Islandu, Norska nebo Švýcarska,
  2. důvodem zpožděná letu nesmí být tzv. mimořádná okolnost,
  3. délka zpoždění musí být min. 3 hodiny.
Nárok na odškodnění vzniká také v případě, že let zprostředkovala cestovní kancelář.

Kolik činí výše náhrady za zpožděný let?

Výši náhrady za zpožděný let upravuje nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, a to na základě délky letu:
  • při délce letu do 1500 km je výše odškodnění 250 €,
  • při délce letu nad 1500 km pro lety v rámci EU, Islandu, Norska nebo Švýcarska je výše odškodnění 400 €,
  • při délce letu od 1500 km do 3500 km pro lety v mimo EU je výše odškodnění 400 €,
  • při délce letu nad 3500 km je výše odškodnění 600 €.
Bude vás zajímat: Přečtěte si, jak je snadné sledování vlaků.

Komu odškodnění náleží?

Finanční kompenzace nenáleží plátci letenek, ale osobě, která se zúčastnila zpožděného letu. Cestujícím nárok nezaniká ani v případě, že obdrželi poukazy na občerstvení či jim bylo zajištěno ubytování. Pokud jde o velmi dlouhé zpoždění, mohou cestující požadovat také úhradu nákladů na nocleh. Udělejte si jasno v pojmech: Konec letu je moment, kdy se otevřou dveře letadla. Mimořádné okolnosti zahrnují povětrnostní vlivy, technické problémy na letišti, stávku zaměstnanců letiště, politické nepokoje a další situace, za které není zodpovědná letecká společnost. Mohlo by se vám hodit: veškeré lety vám umožní sledovat letecký radar.

Jak o kompenzaci za zpoždění letu požádat?

Odškodnění lze získat na základě vyplněného formuláře pro podání stížnosti u letecké společnosti, a to až 3 roky zpětně. Na letišti si můžete zažádat o potvrzení o zpoždění letu, nicméně není to nutné, protože přesné údaje o všech proběhlých letech eviduje Úřad pro civilní letectví.

Publikováno: 14. 01. 2019

Kategorie: Tipy a rady

Autor: Ema Jirásková