Reklamace zavazadel na letišti: Postup, jak najít ztracené kufry

Když už přežijete svůj let (nepotkal Vás žádný terorista, nebo jste svůj strach z létání utopili ve skleničce něčeho tvrdšího), může Vás potkat ještě jedna katastrofa. A to v momentě, kdy se sháníte po svých zavazadlech a ony nikde. Můžou nastat tři situace -  Vaše zavazadla během letu utrpěla vážnou újmu na zdraví, letiště je poslalo trávit dovolenou na druhý konec světa, nebo je letiště ztratilo nadobro (a proto je vhodné nakupovat levné věci, jejichž ztráta vás nebude tolik bolet).

Ztrátu zavazadel řešte na příslušné přepážce

Ať už máte jakýkoliv problém se zavazadly, vyhledejte přepážku pro reklamaci v celním prostoru. V cizině tuto přepážku obvykle naleznete pod nápisem "Lost baggage/luggage". Na přepážce nahlásíte popis zavazadla (velikost, barva, typ...) a přeložíte útržek zavazadlového lístku, který dostanete k palubní vstupence. Se zaměstnanci letiště sepíšete protokol a dostanete telefonní číslo, na kterém se můžete informovat o stavu své reklamace zavazadla. Až budou Vaše zavazadla objevena, zpravidla se Vám sami ozvou a doručí zavazadlo na uvedenou adresu.
Jestliže cestujete s nízkonákladovou leteckou společností, ověřte si, že tato společnost doručuje ztracená zavazadla, nebo jestli si pro ně musíte zajet na letiště.

Naprostá většina ztracených zavazadel se nakonec najde

Asi 98% všech zpožděných zavazadel se najde a vrátí majiteli. Většinou jsou kufry poslány za Vámi hned v příštím letu a Vy je obdržíte do několika hodin. Jestliže budete mít tu smůlu a Vaše zavazadla budou v těch zbývajících dvou procentech (pro které platí, co letiště schvátí, to už nenavrátí), letiště Vám musí poskytnout finanční náhradu. Tu můžete požadovat i při dlouhodobém zpoždění zavazadel (déle než 24 hodin). Jestliže Vaše zavazadlo při příletu do ciziny nedorazí a Vy si budete muset nakoupit nezbytné věci (oblečení, hygienické potřeby), schovejte si raději účtenky pro případné handrkování. Jestliže bylo Vaše zavazadlo poškozeno při přepravě, informujte se na letišti o dalším postupu. Pracovník aerolinek by měl zavazadlo prohlédnout, zajistit bezplatnou opravu u smluvní opravny, nebo Vám doporučí další postup. Vždy řešte problémy okamžitě na letišti, protože na pozdější reklamace zavazadel se nebere zřetel.  

Publikováno: 04. 08. 2019

Kategorie: Tipy a rady

Autor: Ema Jirásková

Tagy: reklamace zavazadel na letišti